«Sjarmerende liten enebolig» viste seg å ikke være så sjarmerende allikevel!

Skjermbilde 2016-06-17 kl. 11.10.45I egenerklæringsskjemaet som lå ved prospektet hadde selgerne opplyst at de ikke kjente til mangler ved det elektriske anlegget. Kort tid etter at kjøper overtok boligen fikk han pålegg fra Hafslund nett om å utbedre en rekke mangler ved det elektriske anlegget. Selgerne opplyste også at de ikke kjente til at det var skadedyr i boligen, som for eksempel. mus, rotter e.l. i huset. To måneder etter innflytting oppdaget kjøper muselort i kjøkkenskuffen. Han merket også en søtlig lukt, og kunne høre at det kraslet i veggene.

I tillegg viste det seg å være mangler ved dreneringen, og på et yttertak over et tilbygg. Kjøper prøvde i første omgang å løse saken selv ved å gå til Forliksrådet, men Protector avviste ethvert ansvar. Kjøperen ga seg heldigvis ikke, og kontaktet Forbrukeradvokaten. Forbrukeradvokaten kontaktet Hafslund, og det viste seg at selger hadde mottatt ikke mindre enn fem brev fra el-tilsynet hvor det ble påpekt at det var mangler ved el-anlegget, og at disse måtte utbedres. Disse opplysningene hadde selger holdt tilbake. En takstmann og skadedyrbekjemper ble engasjert og det ble gjort omfattende funn av musebol i konstruksjonen. Det ble også slått fast at det var mangler ved dreneringen og yttertaket. Saken endte med at kjøper fikk utbetalt kr. 600 000 i prisavslag.

Bildet viser ett av musebolene som ble avdekket i isolasjonen.