For forbrukere kan dette være aktuelt i en rekke saker, som har vært i søkelyset de seneste år:
- Sak mot bildelfirma: http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/article725171.ece
- Pavarottisaken: Konsert i Frognerparken med halssyk Pavarotti
- Erstatningskrav etter bruk av helsefarlige produkter: Tiedemans Fabrikker
- Passasjerkrav grunnet kanselleringer mv.
- Dekkbeissaken: En dekkbeisaksjon med ca. 700 husstander mot Jotun.
- Lecapipesaken: Pålegg om riving av piper pga. brannfare.
- Orkanskadesakene fra nordvestlandet i 1992
• Gruppesøksmål vil kunne bli aktuelt for grupper av forbrukere som ofte står overfor mektige motparter. Praktisk gjennomførbare søksmålsform.
• Behandling av en tvist i en gruppeprosess vil innebære mindre økonomisk risiko for den enkelte.
• Bedre og mer balansert opplysning av sakens fakta og mer solide sakkyndige vurderinger, slik at vi får mer grundigere avgjørelser.
• Rettssikkerhetsventil i viktige, prinsipielle saker der mange berøres og som ellers ikke ville blitt reist pga. tvistens størrelse.
• En felles behandling av mange krav vil kunne gi store prosessøkonomiske fordeler for domstolene og samfunnet.
• Behandling av likelydende tvister i en felles sak medfører at like tilfeller behandles likt,- noe som dessverre ikke alltid viser seg å være tilfellet.
• Mulighetene for å møte en gruppe som motpart i en rettssak – må antas å ha en til dels stor preventiv effekt for gruppas motpart.
• Bedre forbrukervernregler må sikres etterlevelse.
• Innføring av gruppesøksmål vil kunne innebære en bedring av domstolskontrollen av saker som behandles feks. i reklamasjonsnemnder.
Besøks- og postadresse: Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva | post@forbrukeradvokaten.no
Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva
post@forbrukeradvokaten.no