Har du solgt en bil med mangler, så bør du ta reklamasjonen seriøst. Du kan tape mye penger på å ikke behandle saken grundig. Settes bilen bort til et annet verksted, så risikerer du å sitte igjen med en regning som er betydelig høyere enn det du kunne ordnet selv.
Er bilen solgt profesjonelt har du normalt to utbedringsforsøk av samme mangel. Dette er ikke mye hvis mangelen er vanskelig å identifisere. Etter to forsøk risikerer man at kjøper får rett til å heve kjøpet. Er det en mangel som er vanskelig å identifisere er det derfor fornuftig å testkjøre bilen ekstra før den tilbakeleveres og gjerne også forsøke å forhandle seg til flere forsøk med kjøper. Tilbyr man en god lånebil og andre fordeler til kjøper, kan man ofte gjøre avtale om flere forsøk. Vær også klar over at en kjøper som har fått reparert bilen ikke lenger kan kreve heving.
Mistenker du at feil med bilen ikke er en reklamasjonssak, så må du avtale med kjøper at dette er en vekstedsreparasjon og ikke en reklamasjon. Som profesjonell selger må du være nøye med å opplyse dette, dersom bilen er levert på verksted før det er gått fem år. Ønsker du at kjøper skal dekke kostnadene til undersøkelser dersom det ikke er en mangel, må dette informeres før man setter i gang undersøkelsen. Dette bør gjøres skriftlig.
Renter kan kreves fra man reklamerte på mangelen, men krever selger nyttefradrag for bruken, løper renten fra kjøpesummen ble innbetalt. (forbrukerkjøpslovens kapittel 10). Bilbransjen bruker gjerne faste avskrivninger for nytten. I rettspraksis og praksis fra Forbrukerklageutvalget er det i hovedsak lagt til grunn mellom kr 1 kr og kr 3,50 pr km. Bruksfradraget må vurderes i hvert enkelt tilfelle og i forhold til antatt levetid.
Ettersom bruksfradrag og renter skal ses opp mot hverandre, er det ikke noe stort poeng å krangle om dette, dersom bilen har vært lite kjørt i perioden frem til heving. Har bilen vært kjørt mye mer enn 12.000 km pr år, kan bruksfradraget være en post det er aktuelt å ta en diskusjon på. Her er et eksempel fra Forbrukerklageutvalget, hvor det var lønnsomt å kreve nyttefradrag.
FTU-2012-238 Forbrukerklageutvalget uttaler: Ved heving av bilkjøp har Forbrukertvistutvalget i tidligere praksis ofte fastsatt et beløp på mellom 1 og 2 kr pr. kjørte kilometer. Etter en samlet vurdering har utvalget kommet til at nyttefradraget i vår sak settes til kr 110.000,-, som tilsvarer ca. kr 1,50,- pr. kjørte kilometer (70.000 km på fire år). Siden innklagde er tilkjent nyttefradrag løper renter på kjøpesummen fra kjøpesummen ble innbetalt (dvs. ca 95.000 kr).
Besøks- og postadresse: Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva | post@forbrukeradvokaten.no
Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva
post@forbrukeradvokaten.no