Ved mangler kan kjøperen kreve retting, hvis det kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for selgeren. Retting skal skje for selgerens regning. Selgeren på sin side kan forlange å få rette opp feilen, hvis det kan skje uten urimelig ulempe for deg og at du ikke har særlig grunn til å motsette deg retting. Retting skal i så fall skje innen rimelig tid etter at du har klaget, og gjort det mulig for selgeren å rette.
Ved mangler kan du kreve et forholdsmessig avslag i prisen. Dette vil normalt være kostnadene ved å få mangelen rettet. Hvis boligens verditap er klart lavere enn utbedringskostnadene, må du nøye deg med å få dekket denne reduksjonen (Høyesterett Rt-2000-199).
Selv om det tas utgangspunkt i utbedringskostnadene, må du akseptere at du vil få noe nytt, som er bygget med nye metoder og materialer. Dette kan bety at du i noen tilfeller må akseptere å dekke noe av utbedringene selv. Hvis det begynner å lekke fra et baderom som er 20 år gammelt, kan du ikke regne med å få dekket et helt nytt bad av selgeren. Det er stor variasjon i rettspraksis om hvor stort fradrag du skal få. Dette er blant annet avhengig av hvor mange år man anser at et baderom skal holde tett. Det er ulike meninger om dette. I rettspraksis er det derfor store variasjoner. 15 til 20 år gamle bad, har fått fradrag på mellom 10 og 50%.
Her er noen eksempler fra lagmannsretten:
LB 1999-1911 15 år 23%, LB 1997-1070 15 år 30%, LE 2001-656 12 år 40%, LB 2002-3745 7 år 10%, LB 1998-1887 5 år 0%.
Link til diplomoppgaven «Beregning av prisavslag etter avhl. § 4-12» i Forbrukeradvokatens arkiv
Retten til å heve kjøpet innebærer at det settes en strek over hele avtalen. Er ikke pengene overført enda, kan du la være å betale. Hvis du har betalt, kan han kreve tilbakebetaling og eventuelt erstatning hvis du har andre tap. Er boligen steget i verdi etter at du overtok, kan dette være et tap som kan kreves erstattet.
Du kan heve avtalen dersom en mangel innebærer et vesentlig kontraktsbrudd. Et utgangspunkt for å vurdere om mangelen er vesentlig nok, er å se på kostnadene for å utbedre. Det vil også være av betydning om selgeren har holdt tilbake opplysninger ved salget, og om manglene er av en slik art at de ikke kan repareres. I praksis viser det seg at det skal mye til for at man får hevet kjøpet. Hvis eiendommen er blitt forringet etter at du overtok den, må du betale for verdireduksjonen med mindre forringelsen skyldes noe som han ikke hadde kontroll over, feks. naturskader.
Hvis kjøpesummen ikke er betalt enda, kan du holde tilbake så mye av kjøpesummen som er nødvendig for å sikre at kravet blir dekket. Beløpet kan feks. tilsvarende kostnadene med å få utbedret råteskader på badet, eller leie deg bolig i en periode.
Erstatning kan kreves i stedet for, eller i tillegg til de andre rettighetene som er nevnt ovenfor. Du kan kreve ditt økonomiske tap eller utlegg erstattet, med mindre mangelen eller forsinkelsen skjedde uten at selgeren hadde mulighet for å forhindre det. Har du utgifter til sakkyndig bistand for å avdekke manglene, kan dette kreves erstattet. For noen typer tap, for eksempel inntektstap, kreves det at selgeren har vært uforsiktig.
Hvis selgeren skylder deg noen penger har du krav på forsinkelsesrente. Denne rentesatsen reguleres av departementet ved endringer i bankrenten. Her kan du lese mer om forsinkelsesrenten og få hjelp til å regne ut rente.
Besøks- og postadresse: Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva | post@forbrukeradvokaten.no
Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva
post@forbrukeradvokaten.no